Wednesday 29 October 2014

tokoh pengarca malaysia dan dunia


BAYU UTOMO RAJIKIN



Bayu Utomo Radjikin dilahirkan pada 20 Mac 1969 di Tawau, Sabah. Beliau telah telah mendapat pendidikan di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor dalam bidang seni halus. Antara pencapaian beliau ialah pernah menerima Anugerah Utama ‘91 Kontemporari Young, Anugerah Khas One World- No War, dan Anugerah Kecil Salon Malaysia ‘91/’92.



                    Bayu Utomo, 
   ‘Bujang Berani’, 1991,
                     bahan:besi




RAJA SHAHRIMAN



Nama penuh beliau ialah Raja Shahriman bin Raja Aziddin. Raja Shahriman telah dilahirkan pada 17 november 1967 di Kuala Kangsar, Perak. Anak kelahiran negeri perak ini telah menerima pendidikan di Universiti Teknologi Mara dalam bidang Diploma in Art & Design (Fine Art), (Majoring in sculpture).



The Killing Tools
1994
Raja Shariman Raja Aziddin



MAD ANUAR ISMAIL



Mad Anuar Ismail adalah seorang artis terkemuka Malaysia yang dilahirkan di Dungun, Pantai Timur Malaysia. Beliau merupakan seorang  artis sepenuh masa dan mempunyai  studio sendiri. Sekarang beliau tinggal di Kuala Lumpur bersama keluarganya.Beliau merupakan seorang lulusan Ijazah dalam Seni Halus. Kebanyakan karya-karya beliau ditangkap atau dirakam dari kehidupan nelayan di kampung nelayan di Terengganu. Kehidupan dan perjuangan untuk hidup melalui kesusahan dalam mendayung dan belayar bot mereka di   Laut China Selatan.



MAD ANUAR ISMAIL
Head and Torso
66cm x 104cm x 120cm
Welded steel
2005


MAD ANUAR ISMAIL
Pahlawan
116cm x 133cm x 51cm
Welded Steel
2005


SYED AHMAD JAMAL



"Puncak Purnama", 1986



No comments:

Post a Comment